BOXA – framtidens Doggy Bag

Idag slängs det enormt mycket mat i vårt samhälle. Bara från svenska restauranger och storkök slängs det 170 000 ton mat per år. Kan BOXA hjälpa oss att minska matsvinnet?

På uppdrag av Vinnova driver Packaging Arena tillsammans med medlemsföretaget Attityd och Karlstads universitet projektet MÅLTID TVÅ. Syftet är att hitta ett smakfullt och naturligt sätt att ta med sig överbliven mat hem från sitt restaurangbesök.

BOXA är mer än en förpackning. Det handlar mycket om kommunikation och att implementera ett nytt konsumentbeteende som ska kännas naturligt. I Sverige idag är det ovanligt och kan lätt kännas pinsamt att be om en Doggy Bag.

I somras testlanseras BOXA på restaurang Terassen i Karlstad. Det placerades ut bordspratare som berättade om dagens matsvinn. Detta blev en given snackis vid varje bord och uppmanade gästerna att ta med sig den överblivna maten hem. Se gärna videon från testlanseringen nedan.

Jag hoppas detta går hem hos det svenska folket. Då jag under ett år bodde i USA var Doggy Bag något helt naturligt och något jag saknat här i Sverige. Jag tror på konceptet och hoppas att detta kan hjälpa oss minska den mat som idag slängs. Det ska bli spännande att följa utvecklingen av BOXA.

Boxa

Källa: The Packaging Arena

category:

Concept,Food,Innovation,Sustainability

No responses yet

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *