Förpackningstrender 2015

butik-text

I torsdags var jag på inspirationsfrukost med Packbridge: State of the Market – Will 2015 be a Happy New Year?

Två av talarna var Kristina de Verdiers från Ambalaj och Daniel Salzer från Amore Brand Identity. Två mycket inspirerande föreläsningar om hur vi möter framtidens konsumenter. En del av denna inspiration vill jag sprida vidare genom en kortare sammanfattning.

#Simplify my life
Många av oss lever i en stressig vardag med många val. Genom val svarar vi också på frågorna; Vem är jag? & Vart hör jag hemma?
Gör livet lättare för konsumenterna genom tydlig och enkel grafisk design. Låt konsumenter känna stor valfrihet men med en tydlig avgränsning. Med för många val blir vi förvirrade och olyckliga. Två lyckade exempel på detta är Linas Matkasse eller On-The-Go.

#Utterly unique
Denna trend handlar om att skapa unika förpackningar för individer. Konsumenterna känner en samhörighet med förpackningen/produkten och är samtidigt villiga att betala extra för dess unikhet. Bra exempel som beskriver detta är Absolut Unique och Coca-Cola.

#Honest & Human – #Back to Basic
Det är två trender som har mycket gemensamt. Efter olika livsmedelsskandaler har många människor tappat förtroendet för storskalig matproduktion och börjat ifrågasätta innehållet i många livsmedel. Konsumenterna efterfrågar transparens, ärlighet och naturlighet. Många konsumenter väljer att köpa varor direkt från närmsta bonde.

#Good for me Good for you – #Sustainability
I världen pågår ett enormt resursslöseri och det pratas mycket om matsvinn. Det blir allt vanligare med klimatsmarta förpackningar och en nyfikenhet för ätbara förpackningar.

#The end of packaging?
Det är inte så illa som det låter. Det pratas mycket om denna expansiva och snabbväxande trend; Online-shopping. Du kan köpa dina varor direkt på nätet eller i digitaliserade matbutiker. Genom detta ställs förpackningen inför nya utmaningar och möjligheter. Frågan är inte om, utan när den kommer.

category:

Personal,Tips

4 Responses

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *