Heinekens – WOBO från 60-talet

Förpackningar med ett andra liv är något av en trend idag men redan för 50 år sedan producerade Heineken en smart ölflaska av liknade karaktär.

När Alfred Heineken spenderade sin semester i Västindien i början på 60-talet upptäckte han till sin förtvivlan allt skräp längst strandkanten, framförallt glasflaskor – många från Heineken själva. Ön som han besökte hade på den tiden inget återvinningssystem för flaskorna.

Då som nu är det brist på billiga bostäder i många utvecklingsländer, vilket gjorde att Alfred tog kontakt med den holländska arkitekten John Habraken för att göra något åt problemet. Detta gav resultatet av WOBO – World Bottle. Enligt boken Garbage Housing av författaren Martin Pawley är detta den första förpackningen som i massproduktion är designad för ett andra liv.

De tog tre år att utveckla idén WOBO och år 1963 producerades 100 000 flaskor i två storlekar – 500 och 350 mm. Den mindre flaskan liknades med en halv tegelsten. Med 1000 flaskor kunde man få ihop ett skjul, instruktionerna fann man på etiketten.

Tyvärr nappade inte marknadsavdelningen på Alfreds idé och projektet föll i glömska. Detta hade framförallt med att marknadsavdelningen ville att varumärket skulle förknippas som “Premium Beer”. Hur skulle det då se ut om man marknadsför ölen som en tegelsten i glas för att bygga ett skjul i utvecklingsländer? Det enda hus som byggdes var år 1965 och fanns på Alfreds tomt i Holland.

Alfred Heineken verkar varit en sann medmänniska och om idén lanserades idag tror jag att den skulle få större uppmärksamhet. Jag tycker att hans idé är en inspirationskälla till framtidstänk gällande design med ett andra liv.

wobo-2

wobo-1

wobo-3

wobo-4

wobo-5

Källa: ColorCubic

category:

Added value,Beverage,Concept,Innovation,Sustainability

No responses yet

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *